Soucis assemblage fisheye  

Partagez vos trucs et astuces dans ce forum ou obtenez de l'aide sur l'utilisation d'Autopano Pro / Giga.
Attention, pas de post sur les bugs ici ...
no avatar
skazar
Member

Soucis assemblage fisheye

by skazar » Wed Apr 16, 2014 5:58 pm

Bonjour
Je viens d'avoir un objectif fisheye en complément de mon UGA pour réaliser des visites virtuelles.
Voila mon soucis, avec cet objectif ma tête panoramique prend beaucoup de places sur le nadir.
Avez vous déjà eu ce soucis?
Des conseils pour le régler?.
Je viens de mettre deux photos exemples (elles sont brut de traitement)
Une prise au fisheye et l'autre à l'UGA, la différence est flagrante.
Pour donner des info sur mon système:

Boitier: 5D mark2
Fisheye : Canon 8-15, pano composé de 8 photos
UGA : Canon 16-35 (utilisé à 16) pano composé de 26 photos (j'ai un peu du mal pour le moment à descendre en dessous de ce nombre (3 rangées de 8 + zenith + nadir))
Logiciel : autopano pro 3.5
tete panoramique : Rollei MRP 401

Si vous pouvez m'aider :)
Attachments
test fisheye forum.jpg
UGA  28photos forum.jpg

no avatar
mediavets
Moderator

Re: Soucis assemblage fisheye

by mediavets » Wed Apr 16, 2014 6:27 pm

OK - what pano head are you using?

What shooting pattern - pitch and yaw values - are you using with the fisheye when set to 8mm focal length?

And what pattern when it is set to 15mm focal length?

no avatar
skazar
Member

by skazar » Wed Apr 16, 2014 10:36 pm

i used : Rollei MRP 401 as pano head
i use the fisheye to 15mm focal lenght

no avatar
mediavets
Moderator

by mediavets » Wed Apr 16, 2014 10:47 pm

skazar wrote:i used : Rollei MRP 401 as pano head

I've not come across that one before.
i use the fisheye to 15mm focal lenght

OK - so with a fullframe fisheye I would shoot 6-around at a small negative pitch - such that the outer edge of the rotator is just in the bottom of thye frame. Then one or two 'zenith' shots at about +65 pitch.

That way the zenith is covered, there's a good chance of getting good links between the 'zenith' shots and the main row, and the nadir 'hole' is small.

What shooting pattern are you using?

Can you share that image set with us - asa ZIP file for downlaod so we can have a look abnd see what may be going 'wrong'?

no avatar
skazar
Member

by skazar » Thu Apr 17, 2014 7:26 am

"What shooting pattern are you using?" don't understand

Here the .RAR vith the 8 photo i use for this pano

thank you
Attachments
Nouveau dossier.rar
(5.42 MiB) Downloaded 26 times

no avatar
mediavets
Moderator

by mediavets » Thu Apr 17, 2014 8:41 am

skazar wrote:"What shooting pattern are you using?" don't understand

Here the .RAR vith the 8 photo i use for this pano

thank you

OK - I was referring to the positioning 'pattern' of your images.

It appears you have 6-around at about -5 degrees pitch , a zenith at +90 and a nadir at -90.

That -90 nadir shot is useless and is causing the problems you report. Instead shoot the main row with a grater - pitch so that the edge of the pano head rotator is just seen at the bottom of the images. This will leave a small 'hole' at the nadir that you can handle in a variety of ways.

The relatively featureless +90 zenith shot is not incorporated in the stitch with default settings - at least not for me, I had to change detection to High. If instead you had shot one or two 'zenith' shots at about +65 pitch you would have been more likely to get good links between those zenith shots and the main row in a scene like this with a plain white ceiling and a lot of plain walls (alternatively try a complete second row of 60-around at about +50-55).

Finally you are not using a fully manual fixed exposure for all images in the image set. This is a mistake. All setting sshould be manual when shooting spherical panos like this one. Aperture and shutter speed (exposure the same for all shots), manual fixed focus and manual fixed white balance.

Screenshot 1 - on right side; first detection includes nadir shot; second detection omits nadir shot and zenith shot was omitted by stitcher; third detection without nadir shot and with detection set to High. In all cases projection set to Spherical and range set to max.

Screenshot 2 - Panorama Editor shows shooting pattern; main row with small negative pitch and +90 zenith, nadir omitted.

Screenshot 3 - shows nadir 'hole' with your shooting pattern if -90 nadir shot is omitted. This could be much smaller if you shot main row at a negative pitch where outer edge of pano head rotator just appears at the bottom of the image frame.
Attachments
1-apg35-dossier.jpg
2-apg35-dossier.jpg
3-apg35-dossier.jpg

no avatar
skazar
Member

by skazar » Thu Apr 17, 2014 3:35 pm

thank you
i try it.
Sans nadir j'ai effectivement un petit trou à combler, chose non difficile
Mais avec mon UGA cette zone "sombre" reste plus petite.
Attachments
UGA  28photos_5.jpg
test fisheye 2_5.jpg

no avatar
mediavets
Moderator

by mediavets » Thu Apr 17, 2014 5:38 pm

You can have a small nadir 'hole' footprint with a fullframe fisheye if you pitch down the main row so that the outer edge of the pano head rotator is just in the frame.

Here's what I get using a Nodal Ninja 4 pano head and a Nikon fullframe fisheye lens.

In this case main row of 6-around at -15 pitch and 3 'zenith' shots at +60.

There are various techniques for patching the nadir.
Attachments
1-apg35-fullframe-fe.jpg
2-apg35-fullframe-fe.jpg
3-apg35-fullframe-fe.jpg

Zoobius
Kolor Team

by Zoobius » Fri Apr 18, 2014 1:46 pm

Bonjour,

Pourquoi ne pas prendre une photo de plus au nadir, soit en montant le bras vertical de la tête retourné de 180° (l'appareil pointe côté extérieur de la tête), soit à main levée (en essayant de conserver la position approximative de l'appareil quand il était monté sur la tête) ? Cela vous permettrait de ne plus avoir de trou au nadir, sans post-processing fastidieux, voir le tutoriel suivant pour plus de détails : http://www.autopano.net/wiki-en/action/ ... sking_tool
Guillaume - Kolor Technical Support

Quick links: User Account, Documentation, Youtube Channel

Return to Utilisation d'Autopano Pro et d'Autopano Giga