Autopano giga - réglage pour un 360 en 7 photos  

Partagez vos trucs et astuces dans ce forum ou obtenez de l'aide sur l'utilisation d'Autopano Pro / Giga.
Attention, pas de post sur les bugs ici ...
no avatar
Zenike
Member

Topic author
Liked in: 0 post
Info

Autopano giga - réglage pour un 360 en 7 photos

by Zenike » Wed Jan 12, 2011 9:49 am

Bonjour,
j'aurais aimé avoir vos avis, vos réglages, pour réaliser un pano 360° à  partir de 7 photos fisheyes:
6 horizontalement + une 7eme au zenith (je ne prends pas de 8ème pour le bas de l'image puisque j'y mets de toute façon mon logo).

Dois-je utiliser "ligne ou colonne simple" ? Ou n'est-ce adapté qu'à  un pano horizontal, sans deuxième niveau ?

J'arrive généralement à  monter mes panos mais j'ai fréquemment des ratés alors que ma structure est pourtant simple.
Des conseils seraient donc bienvenus, principalement à  propos des options utiles/inutiles à  cocher/décocher.

Merci d'avance,
Nicolas

no avatar
mediavets
Moderator

Liked in: 130 posts
Info

by mediavets » Wed Jan 12, 2011 10:07 am

You don't mention the camera/lens you are using but I guess it's a cropped sensor DSLR and a fullframe fisheye?
Andrew Stephens
Many different Nodal Ninja and Agnos pano heads. Merlin/Panogear mount with Papywizard on Nokia Internet tablets.
Nikon D5100 and D40, Sigma 8mm f3.5 FE, Nikon 10.5mm FE, 35mm, 50mm, 18-55mm, 70-210mm. Promote control.

no avatar
Zenike
Member

Topic author
Info

by Zenike » Wed Jan 12, 2011 10:40 am

C'est un Nikon D90 avec un Nikkor 10.5mm fisheye

no avatar
mediavets
Moderator

Liked in: 130 posts
Info

by mediavets » Wed Jan 12, 2011 12:19 pm

Zenike wrote:C'est un Nikon D90 avec un Nikkor 10.5mm fisheye

OK - I assume you also have click-stop pano hea.? And you are confident that your camera/lens is set at the No Parallax Point (NPP) on the pano head?

So with a cropped sensor Nikon and Nikkor 10.5mm FE I suggest using one of two shooting patterns:

1. For outdoor scenes - shoot 6-around at about -15 degrees pitch (so the outer edge of the pano head rotator is just in the bottom of the frame), plus one or two up at about +65 degrees pitch. This way you be more likely to get a good link between the main row and the 'zenith' shot(s). With the main row of 6 pitched down a bit you'll only leave a small 'hole' at the nadir'.

2. For indoor scenes - shoot one row of 6-around at about -15 degrees pitch (as above) then a second row of 6-around at about +50 degrees pitch. Sounds odd I know but this works for me in even the smallest of interior spaces.

When stitching check that APP/APG recognises the images as fisheye shots and that the crop circle is set correctly - this should happen automatically unless you pre-process the images and in the process lose the EXIF data.

Set Preferred Projection to Spherical and Preferred Extend to maximum projection range.

Last edited by mediavets on Wed Jan 12, 2011 2:00 pm, edited 1 time in total.
Andrew Stephens
Many different Nodal Ninja and Agnos pano heads. Merlin/Panogear mount with Papywizard on Nokia Internet tablets.
Nikon D5100 and D40, Sigma 8mm f3.5 FE, Nikon 10.5mm FE, 35mm, 50mm, 18-55mm, 70-210mm. Promote control.

no avatar
JP31
Member

Info

by JP31 » Sat Jan 15, 2011 11:54 pm

J'ai le même matos et sans rien régler dans autopano, si ma pdv est bonne avec un chevauchement suffisant entre les photos, il assemble le tout sans aucun soucis.
Mais je prends le nadir par contre.
Par contre il faut que je pense à  bien mettre mes photos en position verticale avant de les rentrer dans auto pano sinon parfois ça fonctionne pas bien.

no avatar
Zenike
Member

Topic author
Info

by Zenike » Mon Jan 17, 2011 9:13 am

Merci pour ces explications, ces réglages marchent assez bien.

JP31, tu prends le nadir de quelle façon ? une photo à  la volée ou avec le pied ?
Dans mon cas si je prends le nadir ainsi, le pied est tellement présent que ça ne change pas grand chose de s'en passer complètement et d'avoir un disque noir.