Image-stitching and virtual tour solutions My account Updates
It is currently Thu Aug 28, 2014 4:19 am

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Oct 23, 2008 8:39 am 
Member

Bonjour,
j'aimerai franchir le pas et m'équiper avec la tête Merlin, mais je suis un peu perdu dans tous les posts...

Serait-il possible de faire une liste qui récapitule tout se qu'il faut pour mettre en place le système visible sur le wiki ?
Mais peut-être qu'elle existe et que je suis bigleux :D

ex :
Matériel :
[uli]La tête merlin (indispensable) dispo chez XXX[/uli]
[uli]Adaptateur XXX (indispensable) dispo chez XXX[/uli]
[uli]Batterie externe (optionnelle) dispo chez XXX[/uli]
[uli]Cordon de télécommande (indispensable)[/uli]
[uli]Module Bluetooth[/uli]

Logiciel :
[uli]Papywizard (indispensable) dispo ici.[/uli]

etc...

Je veux bien m'occuper de mettre sa en page, éventuellement de créer un pdf

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 23, 2008 8:56 am 
Member

Bonne idée ! C'est vrai qu'il y a pas mal d'infos, mais pas forcément toutes récapitulées au même endroit. En partant de la page :

[url]http://www.autopano.fr/wiki/action/view/Tête_astronomique_Multi-fonctions_Merlin[/url]

tu devrais quand même arriver à  tout retrouver (j'ai toujours dans l'idée de remettre ça un peu mieux en forme, et de traduire un certain nombre de pages, mais bon, le temps...).

Pour le moment, tout n'est pas dispo dans le commerce (interface TTL, par exemple). Et pour les autrs matériels, le mieux est de chercher via Google, car ce genre d'info change tout le temps ;)

Canon 20D + 17-40/f4 L USM + 70-200/f4 L USM + 50/f1.4 USM
Merlin/Orion panohead + Papywizard on Nokia N800 and HP TC-1100

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 25, 2008 6:34 pm 
Member

Bonsoir "Numz" et Frederic,

Frederic, je pense que NUMZ a raison de faire cette proposition !
Je sais aussi que tu as d'autres chats à  fouetter ...

Aussi je propose de travailler avec NUMZ pour faire ce travail qui devrait pouvoir être ébergé dans le Wiki.
Je suggère que NUMZ et moi-même puissions faire un projet à  te soumettre pour approbation et publication.

Du tout cuit pour toi !

NUMZ, suivant ta suggestion on peut faire un PDF avec liens dynamiques vers pages existantes du Wiki et vers les fournisseurs potentiels ...
Mais un PDF est-il suffisament flexible pour être travaillé et mis à  jour continuellement ou ne doit-on pas composer un dessin de l'installation (avec photos des composants) et d'y incorporer les hyperliens que l'on peut changer plus facilement que dans un PDF qui doit-être "régénéré" après chaque modification ?

Claude

(de retour enfin!)

:cool:

Gigapixel photography with Nikon D200 + Sigma 70-200 F 2.8 EX DG APO HSM

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 25, 2008 10:02 pm 
Member

Je suis partant pour mettre en place un support, web ou pdf ou les deux peu importe...
Mais une synthese regroupant l'ensemble du projet ne peut être que bénéfique.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 5:45 pm 
Member

Une question à  ne pas perdre de vue est:

quelles compétences faut-il
- en électronique
- en mécanique
- en informatique
- en panoramique par assemblage
- en photo numérique

Si je me prends en exemple :) le seul que j'ai sous la main :) ça donne:

- je sais vaguement ce qu'est un port série, BlueTooth, un déclenchement par infra-rouge et il m'est arrivé une fois dans ma vie de souder des résistances pour bricoler un port de joystick. Je n'ais pas réussi à  comprendre si mon appareil est utilisable avec PapyWizard. Quand je lis les posts je n'arrive même pas à  savoir de quelle genre de connexion il est question.
- je sais (j'ai vu) qu'on fixe l'appareil grace à  l'écrou de pied de l'appareil et que ça ne suffit pas pour que la pupille d'entrée soit à  l'endroit idéal. J'ai compris qu'avec un appareil et/ou un objectif lourd il y a d'autres critères à  prendre en compte. A par ça ...
- à  propos de l'informatique j'ai compris qu'il fallait au minimum du calme et de la patience pour installer PapyWizard sur un Nokia. Avec Windows : ?
- les aspects photo panoramique et photo numérique ne me causent personnelement pas de soucis, mais ça peut en causer à  d'autres.

Que la doc dont il est question permette à  n'importe qui d'installer n'importe quel appareil sur la Merlin et PapyWizard sur n'importe quel truc qui peut le faire tourner est impossible. Les premières questions qui se posent sont donc bien celles des appareils compatibles et des compétences nécessaires.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 10:06 pm 
Member

Because I am going through the process of putting a system together I can answer these questions in English but not French, and can suggest UK-based suppliers of the items needed.

I would like to co-operate in some way to produce in English the information that Claude proposes to put together in French.

I feel it would be best to keep provide it in the Wiki but have no experience of composing Wikis.

The information as all there somewhere in the French and English parts of the forum but it does neet to be summarised and put in one place I agree. There is also a lot of obsolete information in the forum dating back to the early days of the project before it became clearer how to do it.
..........

The goal is to adapt the Merlin/Orion twin axis motorised head for astrotelescopes into a motorised panoramic photography head operating under the control of the Papywizard pano head control software.

In outline you need:

1. Merlin motorised head - also sold under the Orion brand name.
http://www.sherwoods-photo.com/acuter_spottingscope/acuter_merlin_mount_fs.htm
http://www.telescopeplanet.co.uk/ViewProdDetails.asp?prod_code=PON07H000014

2. An RS232-TLL adapter - the easiest to use is the Tronisoft 4201 module because it has an onboard regulator to reduce to the 9-12V from the Merlin battery pack to the 5V need to power the 4201 module and an attached RS232-Bluetooth adapter, and it is inexpensive - and 2 x 220 ohm resistors to add to the cable below - if you order the Tronisoft 4201 the supplier has offered to provide these and a version of the 4201 which has a jumper to enable power out on pin 9 of the RS232 D-sub connector. Tronisoft will post items anywhere in the EU, the USA and Canada.
http://www.tronisoft.com/4201.php

3. A 4-conductor cable with RJ11 jack at one end, part of a telephone extension cable or an ADSL router cable would be fine, the other end to be soldered to the resistors and the connector pins on the Tronisoft 4201.

Together 3 and 4 make up a unit that plugs into the socket where the handset controller supplied with the Merlin/Orion head would normally be connected. This allows the head to be controlled via an RS232 serial interface using the Papywizard software.

4. If you wish to connect between the Papywizard host system and the Merlin head via a Bluetooth wireless connection - which is the only way of connecting if hosting Papywizard on a Nokia 770, N800 or N810 Internet Tablet - you need an RS232-Bluetooth adapter, such as the Tronisoft BTLink module. Papywizard will also run on Windows PCs and you can use a simple serial cable to connect or a pair of Bluetooth-RS232 adapters acting as a wireless serial cable replacement.
http://www.tronisoft.com/2749.php
http://www.tronisoft.com/2750.php
These are the settings to use for the adapter if conncting to a Nokia tablet:
http://www.autopano.net/forum/p31241-2008-10-24-08-26-51#p31241

5. A Nokia 770, N800 or N810 Internet tablet, or Windows XP/2K PC, or Linux PC to host the Papywizard software. The 770 is no longer sold but used examples of the 770, and N800, in good condition can often be found on eBay.
http://europe.nokia.com/A4145104
http://www.nseries.com/products/n800/#l=products,n800
http://www.nseries.com/products/n810/#l=products,n810

6. If you have low end Canon DSLR, that uses a wired remote control with a 2.5mm jack, then you can use the shutter release cable supplied with the Merlin/Orion head. If you have a higher end Canon camera or a Nikon camera or other brand of camera that will accept a wired remote control then you need a modified cable. If you have a camera that can only work with IR remote control then you need a special IR shutter release cable device, for which the best supplier is probably Gentles Ltd. - I use GentLED-JUMP for my Nikon D40.
http://www.gentles.ltd.uk/gentled/options.htm

It is easy to install the Papywizard software on Windows PCs - there is a conventional Windows setup program that does it all.

If you follow the instructions to the letter it is straightforward to install the Papywizard software on a Nokia Internet tablet.

The Paywizard software will run without being connected to a Merlin head so you may like to download, install and see what it looks like.
http://trac.gbiloba.org/papywizard/#Download

If you are able to make a few solder joints you can assemble the Tronisoft 4201+resistors+cable which comprise the RS232-TLL adapter. It is not rocket science.
http://www.autopano.net/forum/p30622-2008-10-12-15-57-21#p30622

.................

The issue of adapting the vertical rotator of the Merlin head is more contentious and solutions less clear cut. As it is supplied you cannot position a camera/lens at the correct NPP. If you are shooting partial panos of distant scenes this probably does not matter.
http://www.autopano.net/forum/p30829-2008-10-15-21-55-37#p30829

The 'mechanical' modification of the Merlin head to enable positioning of the camera at correct NPP is as yet not at all simple or straightfoward and there is to date little agreement among early adopters as to how to go about that and none of the suggested ways of doing it is thoroughly described or documented. It appears that the replacement of the vertical rotation head/crown is the best solution and it would be useful to have more in-depth information about this, from those who have done it, about the pros and cons and how-to.

If you wish to position the camera/lens at the correct NPP then best solution seems to be to have a replacement rotator made by an engineering company - there is a drawing of a replacement that has proved to be successful - see below. I have not yet done this to my Merlin head but hope to do so when I can find someone to machine the replacement rotator.
http://www.autopano.net/forum/p30835-2008-10-16-02-18-43#p30835

Finally, you need to add some opaque black tape under the bubble level so that bright lighting outdoors does not pass through the level and disturb the photo sensors that are used to control the motors that rotate the head. This is obviously not a problem when the Merlin head is used as originally designed as a mount for astrotelescopes.

I don't know if this makes it all any clearer for you?

Merlin/Orion robotic pano head + Papywizard on Nokia 770/N800/N810 and Windows 8/XP/2K.

Last edited by mediavets on Mon Oct 27, 2008 5:02 pm, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 8:19 am 
Member

What could be done is translation of the french pages. If you want to do that, I will tell you what pages should be translated.

Canon 20D + 17-40/f4 L USM + 70-200/f4 L USM + 50/f1.4 USM
Merlin/Orion panohead + Papywizard on Nokia N800 and HP TC-1100

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 9:06 am 
Member

fma38 wrote:
What could be done is translation of the french pages. If you want to do that, I will tell you what pages should be translated.

Frederic

I can barely read French - what I have managed to read so far of the French part of the Forum (most of the stuff relating to the Papywizard/Merlin project) and the Wiki is mostly with the aid of computer translation - and we know how poor that can be.

But having gone through the process of assembling a system I now better understand what what to do and why - thanks also to a lot of help and advice from you and Klaus and Claude and Paul - so, yes, I'm willing to have a go. Alternatively I'll be happy to add what I can to somebody else's translation.

The 'electronics' stuff involved in assembling the RS232-TLL adapter (which replaces the handcontroller) is really quite easy, and the installation and configuration of the Papywizard software will be straightforward once there is a precise and complete set of instructions.

I feel that the 'mechanical' modifications to the Merlin head to enable positioning of the camera at correct NPP is as yet not at all simple or straightfoward and there is to date little agreement among early adopters as to how to go about that and none of the suggested ways of doing it is thoroughly described or documented. It appears that the replacement of the vertical rotation head/crown is the best solution and it would be useful to have more in-depth information about this, from those who have done it, about the pros and cons and how-to.

Finally a very simple modification - because the Merlin head was designed for use with astrotelescopes it was expected that it would be used in the dark. In daylight outdoors, light can pass through the bubble level and upset the operation of the sensors that control the motors that rotate of the head causing erratic movements. To fix this, place some opaque black tape under the bubble level.

Merlin/Orion robotic pano head + Papywizard on Nokia 770/N800/N810 and Windows 8/XP/2K.

Last edited by mediavets on Mon Oct 27, 2008 11:21 am, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 9:11 am 
Member

Thank you mediavets, i'm gooing to try to translate your post...
GURL, le niveau de compétence est une bonne idée, on pourrait partir sur un principe d'échelle de 1 à  5 pour chaque domaine
- en électronique
- en mécanique
- en informatique
- en panoramique par assemblage
- en photo numérique

5 nécessitant nécesiatent le plus de compétences.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 13, 2008 5:47 pm 
Member

Bonsoir Numz,

Ou en es-tu dans ta traduction ?
Puis-je t'aider ?

Claude

:)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 13, 2008 6:36 pm 
Member

Désolé :rolleyes:,
trop de taff en ce moment....
Si tu as un peu de temps, je dis pas non...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 9:57 am 
Member

Pas de problme Numz, en attendant je commence à  réunir un maximum d'infos.

Claude:cool:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 7:48 pm 
Member

claudevh wrote:
Of course, you have not to purchase new module and BT, but my english is very poor ...
I will write the documents and you can correct them ?

Yes, very happy to do that - I think your English is very good BTW. Certainly infinitely better than what little I can remember of my schoolboy French from 40+ years ago.

I may well consider buying one of the new 'super' modules anyway, and if you manage to come up with a good box I'll be in the queue.

Regards,

Last edited by mediavets on Fri Nov 14, 2008 8:12 pm, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2008 1:02 pm 
Member

Don't miss this very detailed and fully illustrated blog written by Beezed from New Zealand that covers some of his experiences in creating a working Merlin/Orion + Paywizard robotic pano head:
http://www.brewzone.com/2008/11/diy-pano-head

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 1 hour